Motie 'passende woningbouw' aangenomen

De VVD Eersel en Eersel Samen anders hebben gisteren een motie ingediend waarin zij het college oproepen om te komen tot (nieuw) beleid dat aanstuurt op een passende woningvoorraad voor starters, jongvolwassen, éénpersoonshuishoudens en zorg wonen.

De woningnood in de kernen van de gemeente Eersel is hoog. Op het moment van schrijven van dit artikel staan op funda drie huizen onder de € 350.000 te koop, waarvan twee in de kern Eersel en één in Steensel. In de overige kernen is in het geheel geen aanbod. Wij zijn er trots op dat burgers die geboren worden in onze gemeente ook een sterke binding hebben en houden met deze gemeente, dat zij graag hier willen blijven wonen of terugkomen na een avontuur elders in het (buiten)land. Maar hoe? Dit lijkt gelet op het woningaanbod een onmogelijke opgave.

Om deze reden hebben wij gisterenavond samen met Eersel Samen Anders een motie ingediend, waarin wij het college verzoeken om dit probleem zo spoedig mogelijkop te lossen. Wij vragen de gemeente met deze motie te zorgen voor beleid, zodat zij actief kunnen sturen op het typewoningen en de prijsklasse van deze woningen die gebouwd worden.

Tot onze grote vreugde stemden ook Kernbeleid en Groenlinks/PVDA in met onze oproep, zodat wij een duidelijk een breedgedragen signaal hebben afgegeven aan het college.

Het college gaf tijdens de vergadering aan een dergelijke ontwikkeling al ingezet te hebben. Wij zullen bij het college regelmatig informeren naar de voortgang, zodat wij zeker weten dat de situatie zo snel mogelijk zal verbeteren.