Een geluids/energie-wal

Tijdens een werkbijeenkomst op donderdag 25 februari, kregen wij de eerste informatie over de kansen tot energie-opwekking en geluidsreductie van een wal langs de snelweg A67.

Op 25 augustus 2020 nam de VVD samen met Eersel Samen Anders een motie aan om de mogelijkheden voor de aanleg van een geluid/energie-wal te onderzoeken.

De grootschalige opwekking van energie is een dilemma van landschappelijke inpassing en kost vooral veel ruimte. In tegenstelling tot andere partijen in de Eerselse gemeenteraad, is de VVD van mening dat natuur of het mooie buitengebied niet moet worden opgeofferd aan grote zonnevelden (om van windmolens nog maar niet eens te spreken).

De VVD is van mening dat dit energiedossier vooral gericht moet zijn op dubbelgebruik van (bestaande) bebouwd oppervlak. Uiteraard kunnen inwoners, bedrijven en de gemeente de daken van gebouwen benutten. Maar daarnaast dachten wij ook aan de strook langs de A67. Door toemenende verkeersdrukte op de snelweg van de Antwerpse haven naar Duitsland, wordt ook geluidsoverslast door de omgeving ervaring. Inwoners uit Eersel,  specifiek buurtbewoners in Oeienbosch, De Hees en Duizel hebben de gemeente al concreet verzocht om een geluidswal.

Donderdagavond kregen wij tijdens een werkbijeenkomst de eerste informatie over de kansen die een wal langs de snelweg A67 biedt. Een wal of scherm kan significant bijdragen aan geluidsreductie en het oppervlak kan benut worden voor zonnenpanelen. En bovendien: binnen 3-5 jaar zou dit realiteit kunnen zijn!

Wat kon de VVD nog meer mee geven? Door je als gemeente creatief op te stellen en initiatieven vanuit burgers mee te nemen, kunnen we er zelfs maatschappelijk nog veel meer mee bereiken. Echt multifunctioneel gebruik: energie-opwekking, geluidsreductie, waterberging, natuurverbetering, wandelpad, kunstroute, ... Klinkt goed: laten we vooral aanpakken!