Energie in de Kempen: realistische schaalgrootte ipv grootschalig

De coalitie van VVD en Eersel Samen Anders neemt haar verantwoordelijkheid en legt haalbare en realistische energiedoelstellingen (0,055TWh opwek in 2030, energiebesparing en innovatie!) vast met een integrale motie.

Afgelopen zondag 23 augustus was volgens sommigen "World Overshoot Day"; het moment in het jaar waarop we als mensheid verbruikt hebben wat de aarde in een jaar kan produceren. Hoewel je de noodzaak misschien niet alledaags merkt, hebben wij als maatschappij dus echt wel een opgave om de toekomst anders en duurzaam te benaderen. Niet als losstaand onderwerp, maar overal in verweven: voedselvoorziening, natuur, grondstoffen, klimaat, energie, gezonde en prettige leefomgeving. Voorzitter, vanuit de Engelse term “sustainable” gedacht, spreekt de vraag hoe onze levenswijze houdbaar blijft. De klimaatvisie de Kempen (zoals in 2008 is vastgesteld) had al helder hoe groot de impact daarvan eigenlijk is.

De afgeleide concrete energietransitie is een enorme opgave, maar urgent. In eerdere behandelingen rondom dit onderwerp lijken we elkaar daarvan te moeten overtuigen. De vraag is naar ons idee echter veel meer hoe je eenieder  in beweging krijgt. En vanuit de gedachte “de meest duurzame energie, is de energie die je niet verbruikt”, moeten we naast energie-opwekking nog steeds een enorme stap zetten naar significant minder verbruik. De RIB ‘Klimaatmonitoring Kempen’ (of de beantwoording van technische vraag 44)  liegt er wat dat betreft niet om: de opwek en besparing blijven zwaar achter bij de ambities. Sterker nog, je zou kunnen beweren dat er nog niks bereikt is.

deze uitzonderlijke Corona-tijd maakt een aantal punten inzichtelijk:

• Eenieder moest een pas op de plaats maken en kon nadenken over onze hedendaagse manier van leven;
    • ontwikkelingen als digitaal overleggen i.p.v. extra reizen, …
    • blij zijn om weer eens even buiten te zijn,..
    • zien  hoe de natuur opleeft als de rol van de mens even wat kleiner is.
  • Neem experts en cijfers serieus in plaats van puur op gevoel te acteren. Ook in de energiediscussie geldt: "laten we openstaan voor alles wat ons wordt aangereikt".
  • Een inkijkje in hoe een drastische wijziging ons gedrag raakt. De mens is uitermate creatief en past zich uitzonderlijk snel aan. Maar er is (in sommige gevallen helaas) wel iets voor nodig om mensen daartoe aan te zetten.  Als gemeente proberen het goede voorbeeld te geven over het verduurzamen van gebouwen lijkt bijvoorbeeld niet voldoende vruchten af te werpen om een transitie in energiegedrag te krijgen.

Hiermee rekening houdend, zijn het amendement en de moties zoals in deze termijn verwoord door ESA naar ons idee het antwoord op wat wij als gemeente(n) nu als urgente stap moeten doen. De tijd, ambitie en de randvoorwaarden voor kwaliteit, impact en monitoring bij verdere uitwerking worden meegegeven.  Onze denkrichting is al meerdere keren in de raad genoemd of aangehaald in de pers. Daarom nu deze beperkte inbreng in eerste termijn, om vooral ook overige partijen de gelegenheid te geven ideeën of overwegingen mee te geven waar de schorsing nu de ademruimte voor heeft gegeven.