Begroting 2021-2024: investeer in Lokaal

Beschouwing door de VVD op de begroting. Een sterke begroting met grote ambitie, waarbij investeren in gemeente Eersel voorop staat!

Het hele land neemt een enorme vlucht neemt in het digitaal werken waar het kan (denk aan lesgeven, vergaderen, sollicitatiegesprekken..) en nu begeven wij ons nu ook voor het eerst en nog een beetje onwennig op het digitale vlak om zo onze besluitvorming te doen. Een jaar geleden maakten wij voorafgaand aan de raadsvergadering zelfs nog een rondje om iedereen de hand te schudden voor aanvang van de raad; wat dat betreft is er veel veranderd in een jaar en handen geven lijkt al uit ons natuurlijk gedrag te verdwijnen.

Het oude normaal lijkt al ver weg en het nieuwe normaal is hoogstwaarschijnlijk ook nog even weg. We zien dat ontwikkelingen worden versneld en dat hordes uit het verleden creatief worden overwonnen. Met deze situatie had niemand rekening mee gehouden en er is dus ook in geen enkel verkiezinsprogramma te vinden hoe je politiek met zo'n situatie om gaat. Dan komt het aan op waar een partij echt voor staat en voor gaat. Wij als VVD proberen te kijken hoe we zo positief mogelijk door en uit deze periode komen.

Als we een voorbeeld nemen aan hoe men dat in onze samenleving doet. Je ziet dat ondernemers of mensen thuis de gelegenheid aanpakken om verbouwingen te doen die allang gewenst waren, maar waar ze door de alledaagse drukte niet aan toe waren gekomen. Ook al is dit nu een hele onzekere tijd en noodgedwongen een rustige periode voor velen, je kunt nu inrichten op hoe je het straks graag zou wil hebben als de drukte weer kan, mag en aantrekt.

Zo kijkt de VVD ook naar de voorliggende begroting. Allereerst positief kritisch of de goede dingen voor 2021 worden geprioriteerd, maaar nog belangrijker of er nu voldoende en juist wordt geinvesteerd in ambities die passen bij de duurzame toekomst om Kempisch te wonen in wereldregio.

Het is goed om te zien dat afgelopen jaren eindelijk woningbouw op gang is gekomen en er op ruimtelijke ontwikkeling niet wordt stilgezeten. Eindelijk worden een aantal plannen waar al veel te veel over is gepraat nu concreet, zoals  ontwikkeling van het Postels Huufke, herinrichting van Steensel en de Eindhovense weg, en een start met Carquefouplein en looproute Markt/Hint. Juist deze ontwikkelingen zien we graag tegemoet; hier kunnen wij investeren en onze dorpen toekomstbestendig maken. Bij Kempisch wonen horen goede voorzieningen, een opgeruimde omgeving en levendige verenigingen, maar er moet vooral ook voldoende woonruimte beschikbaar zijn. Daarom willen u nogmaals aansporen om hier niet op te vertragen, maar juist te versnellen waar mogelijk.

Er is uitgesproken dat we met Kempisch wonen willen aansluiten op de wereldregio. Aansluiten betekent ook letterlijk dat er vol moet worden ingezet op de bereikbaarheid binnen deze wereldregio; op de fiets, met openbaar vervoer en met de auto. Daarom kijken wij uit om onze inbreng te kunnen geven aan plannen rondom een OV aansluitpunt in de Kempen. En een geluids/energie-wal langs de A67 moet er zo snel mogelijk komen, dat hoeven wij bijna niet meer uit te leggen natuurlijk.

Of er een werkelijke economische crisis komt, weten ook wij niet. De ruime ambities in voorliggende begroting zijn vorig jaar al ook grotendeels besproken, maar de situatie die zich nu voordoet lijkt alleen maar meer noodzaak aan te geven om hier vol op in te zetten. We moeten als overheid investeren in onze samenleving, de economie draaiend houden en niet uit angst alleen maar oppotten.

Als er 1 sector momenteel geraakt wordt door Corona, is het wel de vrijetijdseconomie in de breedste zin van het woord; ondernemingen die gedwongen gesloten zijn, activiteiten en evenementen die niet meer zijn toegestaan. En hoe zwaar deze sector het ook heeft, het is ook 1 van de meest veerkrachtige die we kennen; stilzitten kent men niet. Als overheid is daarom om naar ons idee juist dit het moment om extra te ondersteunen door middel van beschikbaar stellen van een VTE projectleider en een Visit Eersel Manager om richting en impuls te geven, zodat deze ongelooflijk belangrijke economische peiler voor Eersel straks goed of waar mogelijk beter uit deze periode komt.

In afronding in eerste termijn, kunnen wij zeggen dat de VVD zich goed kan vinden in de voorliggende begrotingEn het rest ons het college, de griffie en de ambtelijke ondersteuning te bedanken voor deze stukken en de hulp in voorbereiding op deze behandeling.