Bouwen en wonen

Als wethouder word ik regelmatig aangesproken op de grote behoefte aan woningen. Het is ook niet voor niets dat het bovenaan mijn agenda staat. Ik besef maar al te goed dat het nooit snel genoeg gaat, maar er zijn de afgelopen jaren gemiddeld toch 120 woningen per jaar gebouwd. Daarnaast zitten er voor iedere kern in onze gemeente nog genoeg plannen in de pijplijn. Van woningen voor onze jeugd tot levensloopbestendige woningen voor onze senioren. Zo houden we beweging in onze woningmarkt. Ik neem jullie graag mee in alles wat nog op stapel staat.

Wintelre & Duizel

Uit het onderzoek blijkt dat er in Wintelre en Duizel te weinig inbreidingslocaties zijn om de behoefte aan woningen op te vangen, maar gelukkig mogen we daar uitbreiden. De plannen Koemeersdijk in Wintelre en Duizel Noord zijn in ontwikkeling. In Koemeersdijk gaat om een uitbreiding van ongeveer vijfendertig woningen en in Duizel Noord om zestig woningen. Voor beide plannen komen er dit jaar weer kavels en woningen in verkoop. Ik ben blij dat er zo voldoende woningaanbod blijft voor iedereen.

Vessem & Knegsel

Het bestemmingsplan voor de ontwikkeling van het plan Postels Huufke is gelukkig eindelijk een feit. De kassen kunnen worden gesaneerd en de cultuurhistorische boerderijen opnieuw opgebouwd. In totaal komen hier ruim vijftig woningen voor zowel starters, doorstromers en senioren. De ontwikkeling van de oude Brouwketel, het voormalige Rabobankgebouw en de voormalige Weltengroep moet op termijn nog eens ruim 25 woningen opleveren. In Knegsel is al het nodige gebouwd, maar we kijken verder. De bestemmingsplanwijziging voor het oude tankstation ligt nu bij de gemeenteraad. Als deze wordt vastgesteld, komen hier zes nieuwe woningen. Verder kijken we in Knegsel naar de ontwikkeling van de oude pastorie en naar nog verdere uitbreiding van ongeveer 30 tot 50 woningen.

Steensel & Eersel

In Steensel zijn we actief met het plan Boterbochten II. Inwoners uit Steensel bouwen hier gezamenlijk in eigen beheer negen woningen en de Woningstichting voegt hier nog vijf sociale huurwoningen aan toe. In Steensel zijn we daarnaast actief bezig met een paar kleine locaties in de kern. Om aan de vraag te blijven voldoen, zoeken we hier nog naar een geschikte locatie voor de bouw van ongeveer 40 tot 60 woningen. Tot slot komen er in Eersel nog negen appartementen aan de Eikenburg in de voormalige Bolle Jan en nog tien woningen aan de Hoogstraat. Ook realiseren we nog zes ruime tweekappers aan de Voortseweg en ook nog 28 woningen tussen de Rosheuvel en Boekweit. Al met al werken we dus hard aan nieuwe woningen, voor nu en voor de toekomst.

Woningen voor onze jeugd

Voor ieder project streven we ernaar dat minimaal 40% goedkopere huur- of koopwoningen zijn, zodat ook starters een kans krijgen. Dat vinden we belangrijk. Als projectontwikkelaars hier niet aan kunnen voldoen, moeten ze een financiƫle bijdrage leveren aan een speciaal bouwfonds. Met dit fonds kan de gemeente andere ontwikkelingen financieel ondersteunen en stimuleren zodat deze goedkopere woningen alsnog gebouwd worden op een andere plek in onze gemeente. Kortom: achter de schermen blijven we hard werken aan woningen voor iedereen. Ik realiseer me dat bestemmingsplanwijzigingen een lange adem vergen, maar we zijn echt op de goede weg.

Mocht jullie vragen en/of suggesties hebben kunnen jullie mij mailen: steven.kraaijeveld@gmail.com.