Woningbouwopgave Eersel: een passend en betaalbaar woningaanbod

In de raadsvergadering van December 2021 is het beleid aangepast om te komen tot beter passend en betaalbaar woningaanbod. Dit alles n.a.v. een motie die wij eerder dit jaar in de raad hebben aangenomen!

Woningbouwopgave Eersel

Wat goed om te lezen dat er meer betaalbare woningen voor verschillende doelgroepen worden gebouwd. Dit betekent wel dat er meer kleinere en goedkopere woningen worden gebouwd. De VVD vindt het belangrijk dat de kwaliteit van de woningen goed is. Als de bouwkosten stijgen, verwachten wij wel dat de kwaliteit van de kleinere goedkopere woningen gewaarborgd blijft!

Goed ook dat er nu een degelijk plan ligt gebaseerd op feiten en met een goede onderbouwing. De motie van 23 februari "passende woningbouw" komt hiermee goed tot zijn recht. Wij houden het college aan de toezegging in de commissie dat de raad pro-actief geinformeerd wordt als de plannen niet haalbaar blijken te zijn of als er bijgestuurd moet worden. Vooralsnog kijken wij erg uit naar de foto’s waar de schop daadwerkelijk de grond in gaat!

Zoals 1 van de insprekers aanhaalde: het kunnen vinden van een woning heeft een enorme relatie met de leefbaarheid van een dorp. Passende woningbouw zodat jonge gezinnen, gezinnen, ouderen, jongeren en een gezonde mix van mensen vanuit de dorpen, de kempen of van elders zich welkom kunnen voelen. Dat is wat er voor zorgt dat de vereningen bijven draaien, er in het elftal zelfs een plek op de reservebank nodig is en dat de scholen volle klassen houden. Goed om te zien dat doelstelling om nu zelfs meer dan 1200 woningen te realiseren wordt opgepakt met voldoende passende/gevarieerde woningbouw. Het middensegment moet daarom aangevuld en uitgebreid worden. De bestemmingscategorie sociale koop wordt aangepast tot 325.000 euro. Zo houden wij meer grip op dit middensegment. De gemeente timmert goed aan de weg, cyclisch bouwen begint zichzelf terug te verdienen. Wat ons betreft gaan wij hier ook de volgende periode zo enthousiast mee door!