Jeugdzorg

Ouders zijn verantwoordelijk voor het gezond opgroeien van hun kinderen. Wij ondersteunen een samenleving waar kinderen op een veilige en prettige manier kunnen opgroeien en hun talenten kunnen ontwikkelen. Met de talloze cultuur-, natuur-, spel- en sportverenigingen die wij rijk zijn. Wanneer opgroeien niet gemakkelijk gaat en er jeugdzorg nodig is, bieden we hulp; het liefst zo dicht mogelijk bij huis zodat kinderen zo normaal mogelijk opgroeien. We plakken niet onnodig stickers: niet iedereen die uniek is, heeft daar hulp bij nodig. Nog niet alles in de jeugdzorg verloopt even goed. De wachtlijsten voor hulp moeten zo kort mogelijk gehouden worden.

·         Er komt een scherpere afbakening wat jeugdzorg is. Nog te vaak krijgen kinderen hulp voor zaken die horen bij normaal opgroeien of blijkt hulp niet effectief. Opgroeien gaat nu eenmaal niet zonder horten of stoten. Ouders zijn verantwoordelijk voor het gezond opgroeien van hun kinderen.

·         Wanneer hulp wel nodig is, richten je op normaliseren. Plak niet onnodig stickers en maak het niet zwaarder dan nodig. Het is niet de bedoeling dat kinderen die hulp krijgen, dit de rest van hun leven als last meedragen. Zorg moet van goede kwaliteit en doelmatig zijn, dus echt effect hebben. Met een gezamenlijke aanpak in de Kempen, gericht of effectiviteit,  hou je zorg WMO en Jeugdhulp) betaalbaar.

·         Het voorkomen van hulp, preventie, is erg belangrijk. Bouw het IJslandse model uit. Zo voorkomen we dat we zwaardere hulp. Problemen bij kinderen/gezinnen proberen moet je zo vroeg mogelijk signaleren. Sociale wijkteams, huisartsen, scholen en sportclubs hebben hierin een belangrijke rol.

·         Het Corona-virus heeft het belang van mentale gezondheid extra onderstreept. Door met scholen en sportverenigingen al vroeg in te zetten op het weerbaar maken van de jeugd en het bespreekbaar maken van mentale gezondheid, kunnen veel problemen worden voorkomen.